Päivittäin sama toistuu: Eros haluaa piha-alueen poikki mahdollisimman nopeasti. Minulle se ei jostain syystä sovi, ja siksi Erosta on koulutettava etenemään hitaammin. Käytännössä se tarkoittaa, että Eroksen on hihnan puitteissa tarkkailtava liikkumistani, jos se ylipäätänsä mielii päästä piha-alueen poikki.
Kun kädessäni roikkuva hihna alkaa liukua kämmentäni vasten, reaktioni on etenemiseni hidastuminen. Eros reagoi siihen tai sitten ei. Jos Eros ei hidasta kulkuaan, hihnan pää lopulta tipahtaa kädestäni, jolloin käännyn vastakkaiseen suuntaan ja kiihdytän vauhtiani. Kun Eros ilmestyy rinnalleni, nappaan maata viistävän hihnan käteeni ja käännyn paikallani vastapäivään ja pysähdyn.
Eros saa minut liikkeelle uudestaan asettumalla seisomaan lapa jalkani kohdalla, jolloin "laskuri" menee päälle, alan laskea mielessäni viiteen, ja lähden liikkeelle ajan kuluttua. Jos Eros laskun aikana ääntelee, aloitan laskemisen uudelleen alusta. Pysähdyn myös, jos Eros hidastamisestani huolimatta etenee hieman liian nopeasti, jolloin hihnan pää on lopulta kädessäni. Kiihdytän vauhtiani, jos Eros heti ja selkeästi reagoi hidastamiseeni.
Jos Eros on erityisen kiireinen, lähden liikkeelle askel kerrallaan. Jos Eros on tarkkana eikä kiiruhda, otan toisen askeleen jjne. Jos Eros kiiruhtaa, pysähdyn ja se saa minut taas liikkeelle edellä kertomallani tavalla.
Lopulta piha-alu on jätetty taakse. Hidastan vauhtiani, Eroskin hidastaa, pysähtyy ja istahtaa. Minun reaktioni on hihnan maahan tiputtaminen ja lukon irrottaminen. Laskuri käynnistyy: lasken 10:stä 20:een. Jos Eros ennen laskun lopettamista ääntelee vähääkään, seurauksena on laskurin nolllaus ja uusi aloitus.
Lopulta kuuluu: "Eros voi mennä". Eros tykittää täyteen vauhtiin
päästäen ilmoille lyhyen haukkusarjan.
Tällainen hitauskoulutus on energiselle nuorelle urokselle mitä parhainta itsekontolliharjoitusta. Ja on siitä jotain hyötyä myös hihnan toiseen päähän.
12.3.10
Hitauskoulutusta
Merkinnät:
hihnassa liikkuminen,
suorituksen nopeus,
ympäristökoulutus
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
3 kommenttia:
Kiva kun muutikin nuoret uroot tahovat samojen ongelmien kanssa! Meillä Obilla on aina kiire ja koko ajan meno, ja meillä kanssa kasvatetaan hermoja narun molemmissa päissä ;-)
Vaatii vahvaa mielenhallintaa ja kiireettömyyttä eritoten ohjaajalta. :)
Nimimerkki "Hengitysharjoituksia hautaan saakka tekevä"
Tällä kaikella on minulle sikäli yleisempää merkitystä, että pihan poikki kulkeminen ja siihen liittyvä oppiminen konkretisoi, miten koulutuksessa muutetaan suorituksen nopeutta. Vastaus on ensisijaisesti kouluttajan omassa toiminnassa; vahvisteen laatu ei ole oleellista, vaikka niin väitetäänkin.
Lähetä kommentti